top of page

מפסיקות לשמור בבטן

הטרדה מינית הינה עברה בעלת אופי מיני הנכפית על האדם בניגוד לרצונו באמצעות מעשה או התבטאות מינית לא ראויה.הטרדה מינית מתבטאת באופנים השונים: אמירות, נעיצת מבטים באברי גוף אינטימיים ומעשים מגונים. בשנים האחרונות חל שינוי בשיח הציבורי, אם בעבר נושאים כמו הטרדה או אונס היו מחוץ לשיח, נושאים אסורים, מביישים היום, תחומים אלו פוגשים אותנו כמעט בכל זמן או מקום במהלך היום, בשיחה עם חבר או שכנה, בטלוויזה, ברשתות החברתיות.בעקבות השינוי בשיח ובחברה כולה, יותר ויותר אנשים שהוטרדו (בעיקר נשים) עוזרים אומץ ומחליטים להתלונן ולספר את סיפורם. יצאנו לראיין את נ' וד' ,תלמידות בי"הס מצפון הארץ. נ' בת 18 מספרת: "כשהייתי בגיל 11 בערך, נסעתי לעשות חג עם סבתא שלי ובן הזוג שלה מצד אבא שלי בתל אביב. הייתי איתם בקשר טוב, אהבתי מאוד את הבן זוג של סבתא שלי אפילו קראתי לו סבא. רוב הזמן הייתי שם. יום אחד סבתא שלי יצאה לעבודה ונשארתי איתו לבד. היום התחיל רגיל ישבנו ודיברנו סתם, ופתאום הוא התחיל לשאול אותי שאלות אינטימיות לכמו אם קיבלתי מחזור, אם אני בתולה.. שאלות שהוא לא צריך לשאול אותן, התחלתי לדאוג קצת אבל לא חששתי יותר מדי, חשבתי שזה בסדר, הייתי קטנה לא ממש הבנתי מה קורה. במהלך השיחה הוא התחיל לדבר איתי על מה שהוא עושה עם סבתא בחדר השינה שלהם, שאל אותי אם יש לי חבר, עניתי שכן ולאחר מכן הוא החל לבקש את מספר הפלאפון של החבר שלי כדי ללמד אותו איך לשכב איתי ולגרום לי כיף. כשנכנסתי לחדר שלי פתאום הוא פתח את הדלת ונכנס בלי לבקש רשות או בלי לדפוק. כאשר נכנס הוא התיישב לידי,התחיל ללטף לי את הרגליים כלפי מעלה. ישר רצתי מהחדר בבהלה, בכדי לנסות להרגיע אותי הוא אמר לי שהולכים לאסוף את סבתא לכן, הלכתי לחדר השני כדי להחליף בגדים ולהתארגן. התחלתי להוריד חולצה והוא נכנס לחדר במכוון וניסה להפשיט ממני את החולצה. נבהלתי נורא פרצתי בבכי ונכנסתי מהר לשירותים חיכיתי שם כמה דקות עד שנצא מהבית להביא את סבתא,ניסיתי להירגע קצת ממש שקרה לי באותו הזמן. כשהגענו לאסוף את סבתא הוא איים על החיים שלי בעזרת תנועות ידיים והבעות פנים, במילים אחרות ניסה להמחיש לי מה יקרה לי אם אספר למישהו על מה שקרה בבית. כשהגעתי הביתה לאחר תסכולים ודיכאון, פחד, סיוטים בלילה, החלטתי לספר להורים שלי על ההטרדה שחוויתי.מדי לאחר שהוריי שמעו את מה שקרה לי החלטנו ללכת למשטרה ולהגיש נגדו תלונה." ד' נערה בת 18 שחוותה גם היא הטרדה מספרת: "בגיל 10, הלכתי ברגל לבד להיפגש עם חברה שלי שחיכתה לי בים.במהלך הצעידה לים שמתי לב שיש רכב לבן שעוקב אחרי ונוסע אחרי לאט. התחלתי להיכנס נורא ללחץ והגברתי את קצב ההליכה שלי כדי להגיע לחברה שלי כמה שיותר מהר. כשהייתי 5 דקות מהים, הרכב עצר לידי. ישב שם בן אדם מבוגר בן 60 בערך, הוא הציע לי להיכנס לרכב, שאל אותי שאלות כמו למשל- "את צריכה טרמפ?", "בואי תעלי אני אקח אותך" "מה את מפחדת אני לא אפגע בך" עניתי לאותו מבוגר בפחד ובתמימות שלא, ותודה אני מסתדרת. לאחר כמה פעמים שהוא ניסה לשכנע אותי להיכנס לרכב וסירבתי,המבוגר הכניס אותי בכוח לרכב שלו ומשך אותי פנימה. ממש נבהלתי, פחדתי מאוד, הלב שלי דפק כל כך מהר, לא ידעתי מה לעשות, הייתי סך הכל ילדה בת 12, תמימה, מפוחדת שלא יודעת מה לעשות, אם לברוח, אם לפעול בצורה מסוימת, איך בכלל אני אמורה לפעול במצב כזה? אף אחד לא הזהיר אותי או אמר לי שאני יכולה להיכלא בסיטואציה ואם אכלא איך אגיב? מה אעשה? איך אפעל? באותו הרגע נהייתי בול עץ, לא זזתי. אני מוצאת את עצמי בסיטואציה שלא הייתי בה בחיים. יושבת ברכב של בן אדם זר, מבוגר שברור שהוא מנסה לעשות בי דברים רעים. כשהוא הכניס אותי לרכבו הוא ניסה לגעת בי ולנשק אותי , ניסיתי לזוז להתחמק ממנו טיפה אבל לא הצלחתי כי הייתי בפחד עצום ופחדתי שאם אנסה להתנגד הוא יעשה לי משהו ויפגע בי פיזית. אחרי מספר רגעים פשוט לקחתי את עצמי, יצאתי מהרכב, והתחלתי לרוץ לחברה שלי. האיש המבוגר ברח מיד מהמקום ומאז לא נתקלתי בו יותר. כיום, אני יודעת שאם היה קורה מקרה כזה הייתי כמובן פועלת אחרת, לוקחת פרטים, מצלמת אותו, מתנגדת בכוח אבל לא עשיתי את זה, הייתי ילדה קטנה ואני נורא מצטערת שאני לא יודעת מי זה הבן אדם ושיכול להיות שהוא עשה את זה לעוד ילדות ושאני לא היחידה."

שנים רבות כולם ידעו על נושאים כמו הטרדות ואונס אך הם נחשבו "כנושאים אסורים" שלא באמת דיברו עליהם, הם לא עלו לשיח הציבורי. בשנת 2018 נושא ההטרדות נמצא בין הנושאים המדוברים ביותר שכן הקמפיין #MeToo גרם להעלאת המודעות. בקמפיין #MeToo נשים ונערות ברחבי העולם לוקחות חלק ומשתפות את סיפורן האישי עם הקהל ברשתות החברתיות וחלקן מביעות תמיכה והזדהות בכדי שאנשים שהותקפו מינית לא ישתקו וישתפו את סיפורם. בין הנשים ששיתפו באמצעות "Me Too" את המקרים בהן הוטרדו או הותקפו נמנו גם מפורסמות רבות, בהן פטרישה ארקט, ביורק, ליידי גאגא, כריסטינה פרי ועוד... המטרה של קמפיין זה הוא העלאת המודעות בעולם לנושאים חשובים אלו.גם לנו בתור נערות חשוב לקחת חלק בהעלאת המודעות בנושאים אלו, לכן בחרנו לכתוב על נושא זה בכדי לעודד שיתוף, לא לפחד, זה הגוף שלנו ורק אנו רשאים לגעת בגוף שלנו אף אדם לא רשאי לגעת בגופינו ללא הסכמתנו.הטרדה לא תלויה רק בנגיעות היא יכולה להיות מילולית, דרך הרשתות החברתיות. הטרדה יכולה להגיע בכל מיני צורות, רק אתם קובעים אם סיטואציה מסויימת נוחה לכם ומתי היא חוצה את הגבול, ותזכרו שבכל רגע מותר לכם להתלונן ואסור לשמור את המקרה בסוד.


bottom of page