top of page

מגנות על המרחב הפרטי

בחודש האחרון הופץ סרטון שבו נראית הזמרת עדן בן זקן מודדת בגד ים. הזמרת תועדה מודדת בגד-ים בחנות הנקראת "בננהוט" שבעלותה של הדוגמנית נטע אלחמיסטר. הסרטון פורסם במספר מקומות ברשת, דבר שהוביל להגשת תלונה של בן זקן במשטרה.

התיעוד האינטימי הגיע מצילומי מצלמת האבטחה שהותקנה במקום. המקרה שקרה לבן זקן הוא מקרה מזעזע, משפיל ופגע בזכות לכבוד של הנפגעת ובזכותה לפרטיות. רובנו רוצים להאמין שתאי ההלבשה הנם מקום שבו הפרטיות נשמרת ושאפשר להתנהל בהם בצורה חופשית.

אין ספק שזו הפרה בוטה של המרחב המוגן והפרטי של כל מי שמודד בגדים בחנויות. מקרה זה הנו מקרה הטרדה לכל דבר!

בשנים האחרונות אנו חווים עלייה במספר התלונות על הטרדות מיניות. לצערנו, כיום הטרדות מיניות מתרחשות כמעט בכל מקום. למשל: עבודה, צבא, משטרה ואפילו בשלטון.

בישראל, מסקר שנערך בשנים האחרונות עולה כי אחת מכל שלוש נשים תותקף מינית במהלך חייה , אחת מכל חמש נשים עוברת אונס, אחת מכל חמש ילדות עוברת פגיעה מינית, עד אחת מכל 7 בנות עוברת גילוי עריות ועד גיל 12 שיעור הבנים הנפגעים מינית זהה לשיעור הבנות. רק שישה אחוזים מהפגיעות המיניות מדווחות לרשויות כל זאת מתוך מקבץ נתונים מספריים ממחקרים שנערכו בנושא פגיעה מינית, ובדרך כלל מעל 85% מכלל מקרי התקיפה המינית מבוצעים על ידי אדם המוכר לקרבן (נתונים מתוך כתבה על נפגעות ונפגעי תקיפה מינית).

*הזכות לפרטיות היא חלק מזכויות היסוד המגיעות לאדם.

ציור: גיא גורביץ

הזכות לפרטיות מבטיחה לנו פרטיות במרחב הפרטי פיזי או הוירטואלי שלנו. ולכן כיום עולה השאלה האם אנחנו באמת חיים חיים אנונימיים ופרטיותנו נשמרת למרות נוכח הרשות החברתיות?

שאלה זו עוברת רבות במוחנו וזאת כי אנו מודעים לכך שחלק נכבד מפרטינו האישיים נמצאים באינטרנט ואף אחד אינו יכול להבטיח לנו במאה האחוזים שהפרטים שלנו נשמרים סודיים ואף אקר או אדם כלשהו לא יוכל להגיע אליהם ולעשות בהם שימוש. רוב הרשתות החברתיות הנן חינמיות ולכן "הכרטיס כניסה" אליהן הוא הפרטיים האישיים שלנו.

אינסטגרם, פייסבוק או כל רשת חברתית אחרת משתמשת בפרטים האישיים שלנו ומנצלת אותם לצורך פרטיותה האישית.

היא עוקבת אחרינו ואחרי התחביבים שלנו או מה אנחנו אוהבת לעשות בשעות הפנאי ובכך היא משדרגת את עצמה והופכת חברותית וחביבה עלינו, המשתמשים. ועל פי חוקי הרשתות החברתיות: אם אתה לא משלם על המוצר אתה מוצר. ברשת החברתית ישנן המון הטרדות מיניות בין אם הן גלויות לעין בין אם לא (תגובות בוטות או סוטות). הרשתות החברתיות הן כור היתוך ענק של שפות, אנשים, תרבויות וכ'ו… ולכן למשטרה או למנהלים של אותן אתרים קשה לתפוס ולחסום אנשים שמנצלים את הפלטפורמה של הרשתות החברתיות ועושים שימוש בהן לרעה.

אנחנו רואות בהטרדה מינית מעשה שיש להתייחס אליו בכובד ראש ולחשוב על דרכים שיוכלו לרסן את התופעה, החברה המודרנית מכירה במקרי הטרדות מיניות רבות וכולנו תקווה כי הנושא ידעך מן המציאות ומן המרחב הוירטואלי ששם יש פחות דגש ומשטר על הנושא.


bottom of page