top of page

רשתות (לא) חברתיות

תופעת ההטרדות המיניות היא תופעה מוכרת החוזרת על עצמה ברשתות החברתיות.

תופעה זו הולכת וגדלה והסיבה העיקרית לכך היא ההתפתחות הטכנולוגית, מהפכת האינטרנט והרשתות החברתיות.

התופעה ניכרת באתרי היכרויות אך בעיקר בקרב בני ובנות נוער ואפילו ילדים.

ההטרדות האלה הן הצעות מגונות, פניות בעלות אופי מיני, שליחת תכנים פורנוגרפיים, הפצת תמונות מיניות ללא הסכמה, ובמקרה הגרוע ביותר מפגש של ילדה או נער ובו מתקיים במציאות עבירות מיניות.

כיום בני הנוער חשופים לתכנים פורנוגרפים ברמה גבוהה.

התכנים הפורנוגרפים הם תיעוד פעילות מינית בוטה שנועדה מראש לגרום לעוררות מינית. הפורנוגרפיה מציגה אקטים מיניים בשכיחות רבה, תוך הדגשת ההיבטים הפיזיים והטכניים של האקט המיני ללא קשר להיבטים רגשיים ואנושיים.

דבר נוסף המניע את ההטרדות המיניות הוא "סקסטינג" כלומר שליחת הודעות, תמונות או סרטונים בעלי תוכן מיני בטלפון נייד. אשר הפך לצורת תקשורת מקובלת.

להטרדות המיניות באינטרנט יש 2 סוגים:

האחד, הטרדה מילולית כלומר שימוש במילים שבתוכן ישנה התייחסות מינית כלשהי שמגיעה מאדם אחד כלפי אדם אחר שאינו מעוניין בקשר לדוגמה כאשר מתנהל שיח בין בחור לבחורה שבשיח הבחור מחמיא לה על מראה החזה שלה.

הסוג השני הוא מעשי כלומר שידול למעשה מיני שנועד לספק את המטריד למשל בחור מבקש מבחורה לגעת בעצמה ולצלם את זה באמצעות וידאו צ'ט.

בשנים האחרונות פדופילים רבים משתמשים באינטרנט וברשתות החברתיות לביצוע הטרדות מיניות מהסיבה הפשוטה האנונימיות שלה.

המצב שנוצר כתוצאה מהאנונימיות הוא שעברייני מין מנצלים זאת ליצירת קשר עם קטינים, התחזות לצעירים לשם שכנוע קטינים לקיים מפגש ממשי ולנצל אותם מינית.

כיום, על פי החוק נקבע כי כל עוד לא התבצע מפגש או עבירת מין באופן פיזי המשטרה לא מורשת לעצור את הפדופיל.

מקרי פדופיליה רבים מלווים לרוב במעשי סחיטה באיומים כלומר סחיטה מינית כאשר אדם אחד דורש מאדם אחר לקיים איתו מגע מיני מסוג כלשהו ואם לא יעשה זאת יפגע בו או במשפחתו או בקשת התוקף מהקורבן לשמור על שקט כדי שהתוקף לא יפגע בקורבן.

העונשים הצפויים למטרידים מינית עלולים להיות כבדים והם יכולים לנוע מתשלום פיצויים עד הטלת פיקוח ואמצעי טיפול של קצין מבחן על הנאשם לתקופה של עד שנתיים. לסיכום עקב שינויי הטכנולוגיה והתקדמותה, כשהכל פרוץ ופתוח כל אחד יכול להגיע לכל מקום ולכל אדם בלחיצת כפתור. אפשר לפרסם כל דבר בכל מקום ואף אפילו לא יהיה אפשרי למחוק דבר זה מאף מקום. כל עינין הרשתות החברתיות הגבירו והגדילו את נושא ההטרדות המיניות, מפני ששם, ברשת בלחיצת כפתור ניתן לשנות חיים, ולא רק על ידי מגע פיזי אלא על ידי פרסום תמונה אינטימית של אדם ללא רשותו, שליחת תמונות גסות ללא הסכמה ומחמאות שלא בדיוק נוגעות במקומות הנכונים.


bottom of page