top of page

בחירה בחיים

מכור??? הכתבה הזו בשבילך!! המושג סמים, שמקבל לרוב קונוטציה שלילית, משמש לציין חומרים פסיכואקטיביים שנעשה בהם שימוש בדרך כלל מחוץ למסגרת הרפואה. הסמים שנמכרים מחוץ למסגרת הרפואה והחוק נקראים "סמי רחוב" והם עשויים ממקור צמחי או סינתטי לצורך השגת הנאה, העלאה מהירה במצב הרוח ובחשק, שינויי תודעה, ערנות מוגברת, תלות נפשית ו/או פיזית, תופעות הרעלה, ולכן נקראים גם "סמים משכרים" או "ממכרים".

יש לציין כי סמים משכרים או ממריצים משמשים לעתים קרובות גם לניסיונות "טיפול עצמי" של אנשים שלקו בחרדה, דיכאון, פוביה חברתית, ואף מצבים פסיכוטיים, שלא לפי המלצת הרופאים. ברוב מקרים אלה, השימוש המזיק בסמים משכרים או ממריצים עלול להחמיר את ההפרעות הנפשיות. חלק מהסמים הופכים מסוכנים בעקבות אינטראקציה מסובכת בין חמישה גורמים: אישיותו, נטיותיו האישיות, המצב הנפשי של המשתמש, הסביבה של השימוש, וסוג החומר.

ההתמכרות לסמים הנה תופעה העלולה לפגוע בכל שכבות האוכלוסייה:

נשים, גברים ובני נוער. היא הולכת ומדרדרת ועלולה לפגוע באדם בתחומי חייו השונים – רגשית, חברתית, משפחתית, כלכלית, ועוד.

בנוסף, ההתמכרות לסמים עלולה לפגוע גם בסובבים את האדם המכור – הורים, אחים, ילדים, בני זוג, חברים.

אם אתה מרגיש שאתה חייב בכל רגע נתון את הסם, כנראה שאתה מכור!! אם אתה עצבני או מתוח ואתה מרגיש את הצורך לעשן סמים, כנראה שאתה מכור!! אם אתה מרגיש שאינך יכול לתפקד מבלי לעשן או להסניף, כנראה שאתה מכור!! להלן הסימנים המעידים על שהנך מכור לסמים:

  • שינוי פתאומי בהתנהגות

  • עליות וירידות במצב הרוח; עצבנות ורוגז, ואז פתאום שמחה ואושר

  • התרחקות מהמשפחה

  • אדישות לגבי טיפוח אישי

  • איבוד עניין בתחביבים, ספורט ובפעילויות אחרות שהאדם חיבב

  • שינוי בתבנית השינה; ער בלילה וישן במהלך היום.

  • מושך הרבה באף, או אף מנוזל.

אז אם אתה סובל מהתסמינים שכתבנו אתה מכור!! אז הנה בשבילך כמה אפשרויות גמילה מהסמים!

-קודם כל מהו המושג גמילה? גמילה היא מונח המתייחס בעיקר לתהליך השתחררות מתלות בנטילת סמים או תרופות מסוימות. אולם, באופן כללי, מונח זה מתייחס לתהליך השתחררות שכזה מכל סוג שהוא של התמכרות. תהליך הגמילה נעשה באמצעות הפסקה מוחלטת של נטילת החומר הממכר או ירידה הדרגתית בשימושו עד למצב בו הגוף אינו תלוי בו יותר. ישנם כמה אופציות למלחמה בהתמכרות בסמים:

*האופציה הראשונה שאנו מציעות היא מכוני גמילה-בארץ קיימים עשרות מכוני גמילה והם מציעים מגוון אפשרויות טיפול החל ממקרים חמורים וקשים ועד מקרים שנחשבים לקלים וזקוקים לייעוץ בלבד. במקרים הסבוכים, המכונים מאפשרים אשפוז במחלקה למשך שלושה שבועות על מנת לגמול את הגוף פיזית מהסמים. לאחר שהחומרים יצאו מן המערכת, עובר המטופל לקהילה טיפולית ואז למערך הוסטלים לתהליך השיקום הנפשי. רוב המכונים מספקים גם מערך של אבחון ומעקב אחר מטופלים שסיימו את התכנית על מנת לסייע להם גם לאחר מכן. תהליך ההחלמה הוא תהליך איתו יאלץ המטופל להתמודד כל חייו ולהמשיך לבחור באופן אקטיבי בדרך הנכונה. מטרתם היא לסייע לו ולמשפחתו לעבור יחד את השלבים הראשונים, אך להמשיך ולהישאר בקשר גם לאחר מכן על מנת לוודא תוצאות לאורך זמן.

*האופציה השנייה שאנו מציעות היא גמילה אמבולוטורית (גמילה ביתית)- זהו טיפול בהתמכרות פסיכוסוציאלי והוא נועד לתת מענה למכורים שעדיין מצליחים לנהל חיים נורמטיביים ולא יכולים להרשות לעצמם לעצור את חייהם מבחינה משפחתית או מקצועית. לאנשים כאלה שלא יכולים להסגר במרכז גמילה נוכל להציע גמילה מסמים בביתם. במקרה כזה גמילה מסמים תכלול שיחות טיפוליות פרטניות בתדירות שתותאם לצרכים המיוחדים של המטופל, טיפול תרופתי (במידת הצורך), חונכות וליווי מצד מדריכים מנוסים. בהמשך הטיפול יוצע למטופל ייעוץ משפחתי במטרה להבהיר את מהות המחלה והטיפול לבני המשפחה. הדבר דרוש משום שבהרבה מקרים בעיית ההתמכרות מתעצמת עקב בעיות בזוגיות.

*האופציה השלישית שאנו מציעות היא שיטת "12 הצעדים"- 12 הצעדים פותחו בשנות השלושים של המאה שעברה על ידי קבוצת אלכוהוליסטים. תוכנית זו אומצה מאז על ידי קבוצות שונות כגון: אכלני יתר אנונימיים, מהמרים אנונימיים, מכורים אנונימיים ותלויי-יתר אנונימיים. כל תכניות שנים עשר הצעדים השונות מתנהלות בדרך דומה וכולן פועלות לפי שתיים עשרה הצעדים שהן הקווים המנחים המאפשרים להן להתקיים באופן עצמאי ולשמור על קיומם. מדובר במעין נורמות התנהגותיות המאפשרות את האנונימיות ואת התחזוקה השוטפת של הקבוצה. חברי התכנית נפגשים בצורה סדירה כדי לשתף את ניסיונם, כוחם תקוותם והצלחתם. תכנית 12 הצעדים, אם מפנימים אותה כראוי, הוכיחה את עצמה כבר כגישה החזקה ביותר בעולם להשתחררות מהתמכרויות הצעדים מבוססים על עקרונות רוחניים המשותפים לכל הדתות.

אלה הם 12 הצעדים כפי שהוגדרו על ידי אלכוהוליסטים אנונימיים: השלב הראשון- בשיטה הוא להודות בהתמכרות. השלב השני- בשיטה הוא למלא את המכור בתקווה כי יש אפשרות לחיים אפשריים וטובים יותר. בשלב השלישי- מבטא המכור את אמונתו בכוח עליון. בשלב הרביעי- על המכור להודות בבעייתו ולהתמודד איתה. בשלב החמישי- המכור מתוודה לא רק בפני עצמו אלא גם בפני הסובבים אותו.

בשלב השישי- המכור לוקח אחריות על מחלתו. בשלב השביעי- המכור מצטנע בהבנתו שהוא מכור. השלב השמיני-הוא השלב הקשה והידוע של השיטה ובו על המכור לפנות אל האנשים שפגע בשל התמכרותו ומבקש מהם סליחה. בשלב התשיעי- לעיתים נמנעים מבקשת סליחה או כפרה מחשש שתגרום לפגיעה נוספת באותו אדם אשר המכור פגע בו. בשלב העשירי- המכור ממשיך עם חשבון הנפש. בשלב האחד עשר -"בדרך של תפילה והסתכלות פנימית ניסינו לשפר את הקשר ההכרתי עם אלוהים, כפי שאנו מבינים אותו, ביקשנו רק לדעת את רצונו מאיתנו, ואנו מבקשים את הכוח לבצע זאת" – זהו ביטוי עיקרי של הפילוסופיה הרוחנית אשר מנחה את התהליך. בשלב השניים עשר- הנגמל עוזר לנגמלים אחרים על פי עקרונות השיטה.

עד כה הצגנו את התסמינים המעידים על כך שאתה מכור לסמים. והצענו מספר אלטרנטיבות שיכולות לסייע בגמילה ובהצלת חייהם של צרכני הסמים שמחפשים להיגמל ולצאת לדרך חדשה ובריאה. תכלית האופציות שהצגנו היא לסייע לך ולמשפחתך לעבור יחד את השלבים הראשונים, אך להמשיך ולהישאר בקשר גם לאחר מכן על מנת לוודא תוצאות לאורך זמן. אנו ממליצות בחום על כל אחת מהאלטרנטיבות שהצגנו בכתבה אך בראש ובראשונה אנו מאמינות שמכון גמילה הוא האפשרות שהכי תועיל ותעזור לך המכור להיגמל ממחלתך. *אנו מאמינות שסמים היא מחלה המזיקה לצורך ולסביבתו, ויש ביכולת האפשרויות שהעלנו את העזרה להצלת חייהם ונפשם של צורכי הסמים. מקוות שהצלחנו להעיר כאלה שאינם עוד מודעים להתמכרותם. -למעוניינים כמה מספרי פלאפון של מרכזי גמילה: "רנסנס": 1-800-205-077 "מרכז אחרת": 052-9122184 "מרכז גמילה יד הצלה": 052-690-0284 "רוח בכפר": 073-7590117 עוד לא מאוחר לחיות!!!!!!!!

אילוסטרציה- סמים מזיקים לעור הפנים.


bottom of page