top of page

בעד או נגד סמים?

תופעת הסמים הלא חוקיים היא תופעה נפוצה מאוד בשנים האחרונות בעיקר בקרב בני נוער וצעירים, אתה משתמש אתה קול, אתה קיים, שווה להיות איתך. כיום, ישנה עלייה מתמדת בשימוש בסמים ע"י בני נוער מסיבות רבות ומגוונות.

אז בואו נבין בעצם על מה מדובר- סמים זהו חומר הנועד להשפיע לצורך רפואי או שלא רפואי על מערכת העצבים המרכזית על מנת לגרום לשינוי בתפקוד המוח על מרכיביו, וכתוצאה מכך לגרום שינויים בהכרה, בתפיסה, במצב רוח או בהתנהגות.

השימוש בסמים למטרות רפואיות הוא אחד מיתרונותיו הבולטים, מחקרים בדקו את השפעתו של הקנאביס על תאים סרטניים, וגילו כי הוא יכול לסייע לא רק בהתמודדות עם כאבם וסבלם של החולים, אלא ממש להילחם בסרטן ואף למנוע את התפתחותו. באוגוסט השנה, הצהיר המכון האמריקאי לחקר הסרטן כי קנאביס הוא אכן תרופה אפשרית למחלה, ואף יש עדויות כי הוא מסייע בהגנה על התאים הרגילים מפני התפשטותה. יתרה מזו, יש הטוענים כי הסמים יכולים להוות תחליף בריא יותר לכדורים, תרופות וזריקות מפני שכל אלה מכילים חומרים מסוכנים וממכרים, אמנם גם הסמים מסכנים וממכרים אך פגיעתם פחותה מאלה של הכדורים.

מקובל לחשוב שיתרונם של הסמים הוא הקלה בכאב ותחושת שחרור, אך זהו לא יתרון אלא חיסרון מפני שהסמים פוגעים במערכת העצבים וכתוצאה מכך מקלים ומשככים את הכאב שהחולה מרגיש. כאשר הסמים פוגעים במערכת העצבים שלנו הם פוגעים גם בתרומתה לגוף האדם. בעזרת מערכת זו אנחנו יכולים להרגיש פצע שקיבלנו, ליטוף, טיפות מים ובעצם כמעט כל דבר הנוגע בגופנו. השימוש בסמים גורם "לטשטוש" המערכת והיכולת שלנו להרגיש דברים פיזית נעלמת, לכן הסמים ניתנים למחלות סופניות וכרוניות בלבד, כי יחד עם ההיתרונות ישנם חסרונות רבים.

הבעיה העיקרית של השימוש בסמים היא ההתמכרות אליהם. ההפרעות הנפשיות העיקריות הקשורות לשימוש בסמים פסיכואקטיביים, השימוש לרעה בכמויות גדולות וקבועות של סם, הפרעות ממושכות בתפיסה הנגרמות על ידי סמים הלוצינוגנים (חומרים ממכרים), ותסמונות גמילה. התמכרות, תלות גופנית- הסם גורם לתסמיני גמילה, תלות גופנית בו. האדם חש רוב הזמן צורך חזק ביותר לצרוך את הסם, וכאשר הסם אינו מסופק לו, הוא סובל מעצבנות, צמא, רצון לעשן, צמרמורות, סחרחורות, הקאות, הרגשת נימול בעור, כאבים נוראים בגוף, דיכאונות חמורים וכו'. בעקבות זאת בכל פעם "הסיפוק" מהסמים פוחת, והאדם הצורך את הסם צריך להגדיל את כמות החומר באופן הדרגתי בכדי להגיע לאותה השפעה. לדוגמא- אנשים המתחילים לעשן סיגריה אחת ביום לרוב, אחרי שנתיים כבר מעשנים 2 קופסאות ביום. בנוסף, הסמים פוגעים גם במראה החיצוני של האדם, עלולים לגרום הופעת קמטים ועיוות של הפנים השיניים נושרות ועוד.. התמכרות לסמים עולה ביוקר תרתי משמע. האדם המתמכר לסמים ישקיע את מיטב כספו ומרצו על קנייתם מה שיוביל לאיבוד חשק ועניין בחיי היומיום לדוגמא- בעבודה, חוסר עניין והשקעה יובילו לפיטורים, בלי עבודה אין כסף, הכסף הנותר יבוזבז על הסמים וכך מתחילה ההידרדרות. חיסרון נוסף, צעירים רבים מתנסים בסמים או נוגעים בסמים בפעם הראשונה לרוב בגלל השפעה חברתית, רוב בני הנוער מודאגים ממעמדם החברתי ולכן יעשו כמעט הכל בכדי להיות הכי מקובל/ת. החברים דוחפים ואנחנו מנסים, לרוב בקרב הצעירים ובני הנוער כך מתחיל העניין, זריקת מילה של חבר. ב' לוחם בחטיבת כפיר, תלמיד מצטיין בביהס, סיים את שירותו החובה ובסך הכל רצה לטוס עם חברים להודו במטרה להשתחרר ולהנות, הוא וגם משפחתו לא ידעו שהטיול שאליו יצא לא יגמר לעולם. בעת שהייתו בהודו התנסה ב' בסמים קשים שכללו את הסם הגרוע מכל- LSD שבסופו של דבר הוביל לאסון. אל.אס.די זהו סם הידוע בהשפעותיו הפסיכודליות, מבחינה בריאותית החששות העיקריים לגבי שימוש ב-LSD מתייחסים יותר לרפואה פסיכיאטרית.

יגאל סויסה אביו של ב' עשה הכל כדי לשקם את בנו, שחזר מהודו אדם אחר. אבל, ב' שניסה אל.אס.די, שם קץ לחייו בתלייה. הסם שנטל ב' שיגע אותו וגרם לו להזיות, ירידה קיצונית במשקל, עצבנות תמידית ועוד. כל זה הוביל לביצוע המעשה של ב'- התאבדות בתלייה. קשה מאוד לצאת מהתמכרות אל סמים כאשר צורכים אותם זמן ממושך וכמובן זה תלוי בסוג הסם, ככל שהסם חזק יותר כך גם הפגיעה גדולה וקשה מאוד לתקן את הנעשה. נכון, לסמים כמו למטבע שני צדדים, מחד הם עוזרים להקל במחלות ואף לעקב את התפתחות הסרטן ומאידך פוגעים במערכות החשובות לנו, מעבר לפגיעתם במערכות החשובות הם גם פוגעים בשפיותנו- הזיות, טראומות, קריז (הגוף נמצא בחוסר מנוחה), דיכוי רעב וחוסר רצון או חשק לחיות ואף עלולים להוביל למוות.

תחילה, דעתנו על הנושא לא הייתה חד משמעית, בכל פעם שישבנו, החברות, פינטזנו כבר על הטיול של אחרי הצבא לא פעם עלה הנושא של הסמים. היינו תמיד אומרות שרק שם ננסה ושזה לא נורא, סתם בשביל הכיף. אך לאחר מחקר שביצענו גיבשנו עמדה ודעה- כי צריכת סמים ובמיוחד בגילינו זוהי סכנה! סכנה הפוגעת בנו ובסובבים אותנו. אנחנו רוצות שלפני שאתם מנסים סמים בפעם הראשונה ובכלל תחשבו על הסכנות הכרוכות בשימוש ותחשבו גם על הסובבים אתכם. זה מתחיל פעם אחת בקטנה ואחר כך אתה רוצה עוד, ועוד בטענה "שזה סתם רק עם החברה ואני לא אתמכר לזה בחיים" זכרו! יש כל כך הרבה מקרים שהתחילו בקטנה ונגמרו באסון. אז בכל פעם שתפגשו את הסמים תחשבו על השאלה הבאה- האם שווה לך להפסיד את כל מה שהשגת עד היום בשביל רגע אחד של כיף? פסל בצורת אלת הצדק, כפות המאזניים מסמלות את האדם המשתמש-המכור ואת הבן אדם הנקי- זה שלא משתמש בסמים.


bottom of page