top of page

האם שווה להיחשף?

כל אחד בגיל מסוים חולם להיות מפורסם ומוכר, אך מעטים באמת מצליחים להגשים את החלום. כיום ניתן לראות המון בני נוער שמתפרסמים בישראל ובעולם בעיקר בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית, רשתות חברתיות (יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם...), תכניות ריאליטי ועוד.

נועה קירל, נערה בת 15, היא אחת הדוגמאות הבולטות לנערה שהתפרסמה בגיל צעיר. היא דוגמנית, שחקנית, מנחה ובעיקר זמרת פופ מצליחה.

יש לה ערוץ יוטיוב עם מליוני צופים.

היא עושה את מה שהיא הכי אוהבת לרקוד ולשיר, ועם שני תחביבים אלה, היא כובשת פסגות בעולם המוזיקה והריקוד.

נועה נמצאת כבר שנתיים בתעשיית הפרסום, היא צברה ניסיון רב והפכה חסינה לטוקבקים ותגובות שליליות, דבר לא רגיל וכלל לא פשוט לילדה בגילה.

נשאלת השאלה, האם באמת כדאי לבני הנוער להתפרסם בגילם הצעיר? האם הם מצליחים לעמוד בזה? וכיצד הפרסום בגילם הצעיר משפיע על האישיות שלהם?

לפרסום בגיל צעיר קיימים מספר יתרונות: לפרסום יש השפעה חברתית חיובית.

בני נוער שמתפרסמים בגילם הצעיר זוכים להערצה ואהבה ממעריציהם ואף יכולים להוות מודל לחיקוי לקהל-דבר שגורם להעלאת הביטחון העצמי שזהו מצרך משמעותי בגיל צעיר.

בנוסף המתפרסם הצעיר לא לבד. כלומר, ברוב המקרים הוא מלווה לאורך כל הדרך ע"י בן משפחה אחראי שתפקידו לשמור ולהגן עליו מכל הבחינות, מדאגה בסיסית למזון עד לדאגה לקריירה עצמה. הצעיר יודע שיש לו על מי לסמוך, על מי להישען שקשה והוא מודע לכך שיש מי שעובר איתו את הדרך ושומר עליו.

יתרה מכך, המתפרסם הצעיר הופך לחלק מעולם המבוגרים, חשיפה לעולם זה מסייעת לו להיות אחראי, בוגר ושקול בקבלת החלטות הן לקריירה והן לחיים האמיתים. הפרסום תורם למתפרס "לפתח" עמוד שידרה.

תכונות אלה משמעותיות לפיתוח האישיות של המתבגר.

יתר על כן, התחלת הדרך בתעשיית הפרסום בגיל צעיר עשויה לגרום למתפרסם להישאר בתודעת הציבור לאורך זמן.

מגיל צעיר מאוד הוא כבר חשוף לעולם הפרסום, הוא צובר ניסיון, מודע לעולם זה ולהשלכותיו ולכן יש סיכוי גבוה יותר שישאר בתודעה של הציבור גם בעתיד. לדוגמה, תום אבני שהתחיל את דרכו בעולם הפרסום בגיל 10 כשגילם תפקיד ראשי בהצגת ילדים מצליחה, "ספר הג'ונגל" ומאז הוא נשאר בעולם הפרסום, וכיום, בהיותו בן 30 הוא שחקן מצליח.

בניגוד לכך, לפרסום בגיל צעיר יכולים להיות חסרונות וסכנות: ראשית, הפרסום מבגר את הצעיר מהר מידי.

בעקבות הפרסום לא נשאר למתפרסם הצעיר זמן לעסוק בדברים האופייניים לבני גילו כגון לבלות עם חברים בים, בבריכה, ועוד.. אלא הוא עסוק בדברים שנער בגיל צעיר לא צריך לעסוק בהם. נדרשת ממנו אחראיות והתנהגות בוגרת והוא לוקח חלק בהחלטות לגבי הקריירה שלו, השכר שירוויח ועוד… הדברים "המטרידים" אותו שונים מהדברים שבגינם מוטרדים בני גילו דברים אלה גורמים להתבגרות מהירה בגילו הצעיר של המתפרסם ולהתעסקות בלבטים שאינם מתאימים לגילו.

דבר נוסף שעלול להיפגע בפרסום בגיל צעיר הוא הפרטיות של הצעיר, איו לו פרטיות בחיי היום יום, לא נותן לו לחוות את ילדותו ונעוריו כמו שצריך לדוגמה צלמי הפפרצי שחודרים לחיי המתפרסם, דוגמה נוספת היא שכאשר המתפרסם יוצא לבלות כמו כל נער בגיל צעיר הוא עלול להיחשף למעריצים שיעכבו אותו ואף יעיקו לו, דבר הגורם למתפרסם פחות לבלות עם חברים, פחות לצאת ולעשות דברים שגרתיים לבני גילו. ישנם נערים\מעריצים שיכולים לקחת את הביקורת או הערצה שלהם צעד אחד יותר מידי רחוק ויכולים להטריד את אותו מפורסם. הגבול בין הערצה לבין הטרדה הוא דק וכיום אף יכול להגיע למקרים קיצוניים שמסתיימים במשטרה דבר שקורה כמעט לכל מפורסם לדוגמה : אגם רודברג דוגמנית מצליחה הוטרדה על ידי מעריץ הוא אף פנה באופן אישי בתקופה האחרונה אל בני משפחתה של רודברג וטען בפניהם כי הם "מפרידים בין גבר לאשתו, אנחנו נשואים כדין". כאמור אגם החליטה לשים קץ לפרשה והעבירה את העניין לטיפול המשטרה.

בעקבות כך, פעמים רבות ירגיש המתפרסם לבד ובודד בגלל תחושת ניצול מסביבתו ומחבריו. החברים הנוכחים של המתפרסם הצעיר כשהכיר בעת פרסומו לא חברים אמיתיים אלא רק חברים מבחינה אינטרסנטית ומנוצלת. בנוסף האופי של המתפרסם הצעיר משתנה לא לטובה ברוב המקרים, כי הפרסום נותן למתפרסם תחושת עליונות שהוא מעל כולם, ויותר טוב מהרבה אחרים. הנעורים זה גיל בו ההחלטות לא תמיד שקולות. הנוער לא חושב מספיק וזאת הסיבה שזהו גיל בו עושים המון טעויות והפרסום עלול להחמיר את המצב ואפילו במקרים קיצוניים להרוס חיים או לגרום לשיגעון. כיוון שמלבד אהבת הקהל, ממעריצים, ותגובות מחמיאות שכיף לשמוע ולראות, ישנן גם תגובות רעות וגסות שיכולות לגרום למפורסם הצעיר להשתגע, בעיקר בגלל עצם היותו בגיל צעיר. דוגמה בולטת להשפעת הפרסום על חיי המתפרסם:

מיילי סיירוס, שאת דרכה התחילה בתור כוכבת ראשית בתוכנית הנוער "האנה מונטנה" ומאז מיילי סיירוס התפרסמה יותר ויותר וכיום היא נחשבת לאחת הזמרות המצליחות בעולם. אך גם למיילי היו ירידות, לפני כחמש שנים מיילי ירדה בסולם הפרסום וכמות המעריצים ירדה וכמעט שלא שמעו ממנה אז החליטה מיילי לשדר משהו שונה שיגדיל את כמות הצופים.

תחילה היא עשתה תספורת משונה וגזרה את כל השיער שלה. בהמשך, היא הוציאה קליפ בעירום שאכן גרף המון ביקורת, המון מעריצים חדשים. היא עלתה לכותרות וחזרה שוב להיות מוכרת בעולם.

אך הדבר שהיא עשתה היה מתוך שגעון כלומר הפרסום עצמו גרם לה להשתגע ולשדר דברים בוטים מה שתחילה כלל לא אפיין אותה. לסיכום,דעתנו היא שפרסום הוא דבר טוב אך לא בגיל צעיר. זה מאוד 'מגניב' שאנשים מכירים אתכם ומעריצים אתכם, שומעים שירים שלכם, יש לכם המון עוקבים ולייקים ברשתות החברתיות, אנשים רוצים להיות בסביבתכם ולהכיר אתכם ואתם הופכים לדמות נערצת. אבל כשמדובר בגיל צעיר לא כדאי ללכת בדרך הזאת ולהיחשף בגיל כל כך מוקדם. במקום זה אנחנו מציעות לכם-בני הנוער שבכל זאת מעוניינים בפרסום, לעסוק בכל מיני תחומים הדומים לפרסום אך לא להיות ב"חזית" של הפרסום אלא בדרך יותר בטוחה גם לעתיד הרחוק שלכם, שלא יסכן אתכם משום שעולם הפרסום יכול להיות אכזרי ופוגעני לצעירים כמוכם כי כמה שאתם מרגישים בשלים ומוכנים ככה אתם עלולים להיפגע!


bottom of page