top of page

שוברים את הרשת

תופעה חדשה בעולם הפרסום בגיל צעיר של צעירים וצעירות שגילו יוזמה והחלו להתפרסם באינטרנט בזכות עצמם. הנוער היום רוצה שתצפו בו כשהוא משחק במחשב, מתאפר או מביע את דעתו על הנושאים שונים. פעם בני נוער חלמו על טור בעיתון. אחר כך הם חלמו שהבלוג שלהם יהיה כל כך מצליח עד שיהפכו אותו לספר. היום הם חולמים שהסרטונים שהם מצלמים יהפכו ללהיט ויראלי ושמיליוני אנשים יצפו בכל דבר שהם רק עושים-אלו היוטיוברים. ישנם כוכבי רשת צעירים נוספים שמתעסקים יותר בפרסום ושיווק. בני נוער שיש להם המון עוקבים -באינסטגרם, בסנאפצאט, בפייסבוק ובשלל רשתות חברתיות, מקבלים הזמנות להשקות שונות, הם מקבלים במתנה פריטים כמו בגדי אופנה, איפור, קרמים וכו' ועליהם לפרסם את אותם פריטים ברשתות החברתיות. חשוב לציין שהם מקבלים על פרסום זה סכום מסוים של כסף. אותם בני נוער לא עובדים, הפרסום הוא העבודה שלהם וזה בזכות מספר העוקבים הגבוה שלהם. מגפת כוכבי הרשת תפסה תאוצה בשלוש שנים האחרונות והיא מצליחה ובגדול. בישראל קיימים מספר רב של כוכבי רשת- ניקח לדוגמא את היוטיובר שכבש את הרשת בשנה האחרונה-GuyTV. גיא פודוליץ' בן 18 הוא יוטיובר ישראלי, המפורסם בזכות ערוץ היו טיוב GuyTV שהוא מנהל. גיא פודוליץ' הוא תלמיד תיכון, ומתגורר כיום בשכונת גני אביב בעיר לוד.

סדרת הסרטונים הראשונה בערוץ שלו הייתה סרטונים ויראלים, בה כל שבוע פודוליץ' הראה לצופים מספר סרטונים פופולריים והסביר מה קורה בסרטון בצורה קומית וסאטירית. מאז הערוץ גדל והחל להתמקד בתכנים אחרים כגון פוטושופ, וידאו בלוגים, גיימינג, פרודיות ועוד. יש לפודוליץ' 46 מיליון צפיות בסך כל הסרטונים, ו-204 אלף רשומים בערוץ שלו, מה שהופך אותו ליוטיובר בעל מספר הנרשמים הגדול ביותר בישראל. ניקח עוד דוגמא אמנם של כוכב רשת גם כן אבל שונה לגמרי ממה שגיא פודוליץ' מביא לקהל שלו. בטח כבר שמעתם על שגיא ביטבוקס שמידי יום מעלה לעמוד האינסטגרם שלו גרסאות ביטבוקס לשירים מוכרים ומאשאפים עם זמרים מתחלפים.

שגיא ברייטנר בן ה22 התחיל לתופף בכיתה ב' ולעשות ביט בוקסינג בגיל 16. בנובמבר 2014 הוא צילם סרטון עם ידידה מהצבא והעלה אותו לפייסבוק. חודש אחר כך הגיע ל"הצינור" ולסטטוסים מצייצים, פתח חשבון ביוטיוב ובאינסטגרם והתחיל להתפרע. בשנה שחלפה הוא הפך לתפוד רשת לוהט, זכה בקמפיין ויראלי למילקי וסטנדרטי לרשת TNT, התארח בהופעות של איזי ואבי סינגולדה ולאחרונה נחשף כי השיג את הגביע הקדוש של הבידור לילדים ונוער – תפקיד בסדרה "גאליס". שגיא ממשיך עם הביטבוקס ושואף להצליח ובגדול. בעבר, כדי להתפרסם, היו צריכים האנשים הקטנים לעבור עשרות ריאיונות לתכניות ריאליטי שונות או להיות בעלי הרבה מזל ופרוטקציות. היום, בשנת 2017, כולם יודעים שמה שהולך ומוביל בתעשייה הוא דווקא האינטרנט: מיטב הזמרים, הרקדנים, הסטנדאפיסטים והשמות שכולנו מכירים היום הגיעו משם. למרות ההצלחה של האינטרנט, תמיד נדמה כי מסך הטלוויזיה הבלתי מושג הוא מדרגה אחת מעל הרשתות החברתיות, כמה מהם אף הגיעו למעמד הטלוויזיוני הזה כמו כוכבי הרשת: נועה פילטר, שגיא ברייטנר ועוד רבים וטובים. לדעתינו, תופעת כוכבי הרשת בקרב בני הנוער זה לא דבר רע. להפך, זה מבדר, זה משמח, זה תכנית טלוויזיה לכל דבר, אפילו לומדים דברים חדשים ברוב המקרים, שומעים על דברים שלא שמענו לפני כן.. כמובן שמדובר פה גם בכסף שכוכבי הרשת הצעירים מרוויחים על הקליפים שהם מצלמים, הכתבות שהם כותבים, המוצרים שהם משתפים, זאת עבודה בפני עצמה. אם כוכבי הרשת יודעים לשמור על סטנדרטים, לא להגיד מילים בוטות, לא לפרסם חומר סוטה ולא מכובד, יודעים לפנות זמן גם לדברים חשובים ועיקריים יותר כמו הלימודים, החברים, המשפחה, אז השילוב הזה יכול להיות דבר מדהים בלי סכנות ובלי הידרדרות כזאת או אחרת. תמיד חשוב לשמור על פרופורציות, בכל עניין הפרסום וגם במקרה הזה, על כוכבי הרשת הצעירים. אם את/ה מעוניין/ת חושב/ת שהרשתות החברתיות, הפרסום ברשתות החברתיות-זה מה שמדבר אלייכם, לכו על זה, עופו על זה, זה מגניב, זה כיף, אפשר רק להרוויח מזה אלא אם משתמשים בזה בדרך הלא נכונה. חשוב שתשמרו על עצמכם, תחשבו פעמיים לפני כל מעשה, כל פוסט שאתם מעלים וכל תגובה שאתם רושמים. אם את כל זה עשיתם נכון ושמרתם על פרופורציות-אין סיבה שלא תהנו מזה.


bottom of page