top of page

מציאות הטסטים

לכל בן אדם בחיים יש את השלב שבו הוא רוצה להוציא רישיון נהיגה, התהליך הזה מתחיל בהוצאת טופס ירוק, לאחר מכן מבחן תיאוריה, לימודי נהיגה וטסט - כאן מגיעה הבעיה של כל מי שלומד כיום נהיגה במדינת ישראל.

מה הבעיה עם הטסטים אתם בטח שואלים - בואו תראו.

הרעיון של תהליך הוצאת הרישיון במדינת ישראל:

כיום כל בני הנוער בגילאים 16 ומעלה מתחילים בתהליך להוצאת רישיון נהיגה.

בגיל 16 ושלושה חודשים הם יכולים להוציא טופס ירוק ולאחר מכן לגשת למבחן תיאוריה עיוני שבו לומדים את חוקי התנועה, פרטים על מנוע הרכב ועוד.

בגיל 16 וחצי הם יכולים להתחיל ללמוד אצל מורה נהיגה עד לשיעור 28 שבו הם יכולים לגשת לטסט לאחר שעברו גם טסט פנימי .

שהלומדים מגיעים לשיעור 28 המורה מגיש אותם לטסט. אם הם עוברים תתחדשו יש לכם רישיון נהיגה, אם הם נכשלים הם מחכים לעוד טסט שאליו הם יכולים לגשת אחרי 21 ימי המתנה.

וכך למעשה מתנהל תהליך הוצאת רישיון במדינת ישראל:

כמו שאמרנו לפני כן מי שרוצה ללמוד מוציא טופס ירוק, ניגש למבחן תיאוריה ומתחיל ללמוד נהיגה, כשהתלמיד מגיע לשיעור 28 הוא לא מקבל טסט, למה? - כיום נוצר מצב שבו תלמידים שרוצים לגשת לטסט צריכים לחכות בין חודש עד ארבעה חודשים לאחר שהם סיימו את 28 השיעורים כיוון שמספר הטסטים גדול ממספר הבוחנים במדינת ישראל ולכן נוצר עומס גדול מאוד במשרד הרישוי וזמן ההמתנה הוא ארוך.

כיום המורים מקבלים טסט לפי יחס של 1:5 כלומר על כל חמישה תלמידים טסט אחד,

במידה והתלמיד נכשל הוא צריך להמתין בין שלושה חודשים לחצי שנה בעקבות החוסר הגדול בבוחנים.

במדינת ישראל יש כ -32,000 טסטים בחודש ובשנה כ- 420 אלף טסטים לעומת 120 בוחנים בכל הארץ , כלומר מספר מטורף של כמות טסטים לעומת כמות קטנה של בוחנים, בעקבות הנתונים הללו יש זמן המתנה ארוך מהרגיל לטסט.

עוד גורם שמשפיע על התלמידים ועל ההורים הוא הכסף:

עלות הוצאת טופס ירוק = 100 שקלים

מבחן התיאוריה = 70 שקלים

שיעור נהיגה בממוצע = 110 שקלים, חובה לעשות 28 שיעורים כדי לגשת לטסט

עלות טסט פנימי (מבחן לפני הגשת טסט חיצוני) = 180 שקלים

אגרה לטסט = 140 שקלים

הגשת התלמיד לטסט = 240 שקלים

סך הכל עלות הטסט היא 380 שקלים

סך הכל יוצא לתלמיד במדינת ישראל לשלם על רישיון נהיגה כ - 3,810 שקלים בממוצע !!!(במידה ועבר תיאוריה ראשונה , ניגש לטסט חיצוני בשיעור 28 בדיוק ועבר אותו בהצלחה) ,זהו סכום בלתי נתפס !

יש בשורה ! :

-משרד התחבורה הציג רפורמה חדשה התאפשר הפחתת זמן בין טסט לטסט

החברות מלגם וטלדור זכו במכרז של משרד התחבורה להפעלת מערך מבחני הנהיגה ("טסטים"), לתקופה של עד שבע שנים - במסגרת הפרטת המערך, שתיכנס לתוקף ביוני 2018 , ישראל תחולק לשני אזורים גיאוגרפיים, צפון ודרום , כאשר כל זכיין יופקד על הקמה ותפעול של מערך המבחנים המעשיים באזור מסוים ובנוסף הזוכים יחויבו להקצות טסט ראשון לכל תלמיד בתוך שלושה ימים מרגע שיוגש למבחן על ידי מורה הנהיגה - ובמקרה הצורך, מבחן חוזר בתוך 7 - 14 יום. זאת, לעומת המתנה של שלושה - ארבעה חודשים כיום.

הצטרפנו ליוסי קורדלה, מורה נהיגה בנהריה, ושאלנו אותו על מצב הטסטים , וזו היא תשובתו :

" במידה והתלמיד לא עובר טסט ראשון הוא צריך להמתין מינימום שלושה חודשים לטסט הבא ובזמן הזה התלמיד לא לוקח מספיק שיעורים והיכולת שלו לא באה לידי ביטוי בטסט שלאחר מכן ובנוסף בזמן ההמתנה התלמיד צריך לקחת עוד שיעורים כדי לחזק את היכולת וזה גורם למצב כלכלי קשה לתלמיד ולהוריו".

לגבי ההפרטה יוסי אומר : " מקווה שההפרטה החדשה של משרד התחבורה תעזור לכל התלמידים לעבור במהירות את המבחן החיצוני ותגרום להורדת הלחץ בעומס המבחנים".


bottom of page