top of page

ניצול בני נוער במקומות עבודה

אנשים רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות לבני נוער בעבודה. במדינת ישראל ישנם מקרים רבים של ניצול בני נוער במקומות עבודתם על ידי מעסיקיהם. בכתבה שלפניכם יצאנו לבדוק האם אנשים מודעים לזכויות של בני נוער בעבודה. מצאנו כי אנשים רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות לנוער ואינם מודעים לכך שישנם חוקים המעגנים את זכויותיהם.

במשאל הרחוב שביצענו שוחחנו עם בני נוער, עם הורים, ואנשים מבוגרים, חלק מההורים שיתפו אותנו במידע על העבודה של ילדיהם ומה התנאים אותם הם מקבלים. הנתונים שעלו הראו לנו שחלקם היו עדים למקרים של ניצול זכויות בעבודתה והיו כאלה שכלל לא מכירים את הנושא. האנשים אותם ראיינו במשאל הציעו הצעות למיגור מקרים של ניצול בני הנוער בעבודה.

השאלה הנשאלת היא איך אתם הייתם מגיבים אם הייתם נחשפים למקרה של ניצול? האם אתם מודעים לזכויות המגיעות לבני הנוער?

כדי לדעת את הזכויות המגיעות לבני הנוער, הכנו מדריך אשר יעזור לכם לדעת את הזכויות המגיעות לכם ובנוסף הוספנו טיפים שיוכלו לסייע.

ראשית, נתחיל בחוק הנקרא "חוק הודעה לעובד", מטרתו להבהיר לכם את הזכויות והחובות שלכם בעבודה. על המעסיק שלכם למסור לכל אחד מכם טופס ובו יפורטו הדברים הבאים:

זהות המעביד, תאריך תחילת העבודה, משך תקופת העבודה, עיקרי התפקיד שלכם, פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר עליכם, גובה השכר לשעה, אורכו של יום העבודה ושל שבוע העבודה ופרטים נוספים שיוכלו לסייע לכם לדעת טוב יותר מה מצופה מכם במהלך תקופת העבודה. אם המעסיק לא נותן הודעה לעובד, ישנה אפשרות לתבוע אותו עד 15,000 ש"ח.

עוד המלצה אשר תקל עליכם בעבודה היא רישום הימים והשעות שלכם, רשמו את הימים והשעות בהם אתם עובדים בגיבוי אצלכם, אל תסמכו על המעסיק בעניין הזה. קנו מחברת קטנה ורשמו בה בכל יום עבודה את התאריך, את שעת ההתחלה, את שעת הסיום וכמה זמן הפסקה קיבלתם.

אם אתם מחוברים לסמארטפון שלכם, קיימת אפשרות נוחה הרבה יותר, מדובר באפליקציה העוזרת למעקב שעות העבודה וכוללת פרטים על חוקים ועל השכר שלכם. בהתאם לשעות שהכנסתם למערכת האפליקציה תסכם לכם את השכר המגיע לכם בהתאם לשעות ולשכר המגיע לכם.

להורדת האפליקציה:

שעות העבודה הם דבר חשוב לכל עובד, חשוב שתדעו כמה שעות אתם מחויבים לעבוד במהלך יום העבודה ומה מקסימום השעות שמותר לכם לעבוד, חשוב שתדעו כי לפי החוק מותר להעסיק אתכם לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע. אם העסיקו אתכם יותר שעות (בניגוד לחוק), אתם זכאים לתשלום עבור שעות נוספות: 125% עבור השעה התשיעית והעשירית, ו-150% עבור השעה ה-11 וה-12 וכן הלאה.

גם הפסקות הן דבר חשוב לכל עובד, לכן חשוב שתדעו שאחרי שש שעות עבודה חובה לתת לכם הפסקה של 45 דקות למנוחה ולסעודה, מתוכם לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה היא זמן בו לא נדרש מכם לעבוד. שימו לב! ברוב מקומות העבודה ההפסקה על חשבונכם ומותר למעסיק להוריד לכם את הזמן הזה מהשכר, מומלץ לסכם מראש עם המעסיק את עניין ההפסקה כדי למנוע מחלוקות עתידיות.

עוד נושא חשוב שמומלץ לדעת הוא שכר המינימום של הגילאים הצעירים על מנת שהמעסיק לא ינצל אתכם וישלם לכם פחות.

לפניכם טבלה המציגה את השכר המגיע לכם בהתאם לגילכם ולשעות בהם אתם עובדים:

האנשים אותם ראיינו במשאל ענו לנו על השאלות בנושא שכר המינימום, רובם אינם ידעו את השכר המגיע לבני נוער, חלק מבני הנוער ששאלנו לא ידעו בעצמם לענות מה השכר המגיע להם. חשוב שתדעו שזכותכם לקבל את השכר המגיע לכם בעבור העבודה, אל תתנו למעסיק לנצל אתכם ולפגוע בזכויות שלכם.

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page