top of page

?"עד מתי חיילים שקופים"

הם נותנים הכל בשביל המדינה, מתמודדים לבד במלחמה על קיום, לרוב לא מקבלים מספיק עזרה מהמדינה ונהפכים לשקופים במערכת ששמה "צה"ל".

למרות הקשיים הרבה צעירים שחיים לבד במדינת ישראל בוחרים לתת מעצמם למדינה ולהתגייס לצה"ל. רובם הם יהודים רבים שהגיעו מקצות תבל והחליטו לבוא למדינת ישראל ולהתגייס לצבא על מנת להגן על המדינה למרות שהם לא חיו בה.

הם מתמודדים עם לא מעט קשיים במהלך היום יום, ניהול החיים החברתיים והבדידות שאותה הם חווים.

צילום: דנה כהן

במקרים רבים אותם צעירים שתורמים רבות למדינה ננטשים על ידי צה"ל שמשמש כבית בשבילם.

חיילים בודדים זכאים לתנאי שירות מיוחדים שבאים לעזור להם ולסייע להם לחיות באופן קל יותר אך לא תמיד הם מספיקים. בכל חודש עליהם להתמודד עם תשלום עבור מחייה הכוללת קורת גג, מזון ודברים נוספים שבשבילינו הם נורמה בשגרת היום יום.

לעתים יש חיילים הבאים מנקודה בה אין להם כסף כלל ובגלל זה תלויים בצה"ל יותר מצעירים אחרים. את ההזנחה מצד צה"ל ומדינת ישראל ניתן לראות כאשר הוחלט על קיצוץ הקצבאות של החיילים הבודדים, בעבר ניתנו לחיילים הבודדים תלושי מזון אך אגף הרכש במשרד הביטחון החליט לבטל את ההטבה הזאת בשנת 2008. אחד החיילים הבודדים שהסכים להתראיין סיפר לנו כי במעט הכסף שהוא מקבל עליו להסתדר ולספק לעצמו מזון לכל שעות היום, ובמידה ונגמר לו הכסף עליו להסתפק רק בארוחה אחת ביום שלם. המשכורת אותה זוכה לקבל יחד עם ההטבות לא מספיקות לצרכיו האישיים הכוללים גם חיי פנאי וצרכים בסיסיים. ג'קי הוא חייל בודד, המתגורר במרכז הארץ ולא מזמן התגייס לצה"ל וכבר הספיק לחוות את הקשיים הקיימים במערכת. ג'קי מתגורר עם סבו וסבתו ועוזר להם בפרנסה ובתחזוקת הבית. המשכורת שמקבל מצה"ל אינה מספיקה לעזור לו מבחינה כספית בבית או לנהל חיי פנאי, הבעיה העיקרית שהיא אפילו לא מסייעת לו לקנות לעצמו מזון לכל שעות היום. אמו של ג'קי מתגוררת במדינה אחרת, היו לו אפשרויות רבות לעבור אליה אך מתוך אהבה לארץ ורצון לתרום לה הוא בחר להישאר במדינה ולמלא את חובתו. קשיי המחייה מציבים בפניו דילמות קשות בחייו, אך לבסוף אהבתו לארץ מנצחת.

צילום: דנה כהן

בראיון שניהלנו עם ג'קי גילינו עובדות מעניינות על אורך חיו של חייל בודד. ג'קי הסכים לענות לנו על כמה שאלות שבחרנו לשאול אותו. מאילו סיבות בחרת להישאר בארץ ולא להתגורר עם אמך?

"בחרתי להישאר בארץ מפני שאני אוהב לתרום למדינה שבה גדלתי, לדעתי זה חובתי בתור אזרח ובתור בן אדם."

לאילו מטרות אתה משתמש במשכורת הצבאית שלך? "אני משתמש במשכורת לקנות מצרכים לבית, אוכל, לעתים נדירות משתמש בה לקניית בגדים אך לרוב המשכורת לא מספיקה למותרות, אז בעיקר לדברים בסיסיים לבית."

קרה לך שהמשכורת נגמרה לפני שהספקת לרכוש כל מה שדרוש?

"זה קורה כמעט תמיד, במצב כזה אין לי הרבה מה לעשות, עושה את החשבון שלי ומוותר על דברים מסוימים לטובת דברים אחרים."

יש דרכים נוספות בהם אתה מרוויח כסף?

"אני כרגע תלוי רק במשכורת של הצבא בגלל חוסר זמן, אך לעתים אני מופיע בתור זמר ומנסה לשלב עבודה בגלל ההכנסה הנמוכה מצה"ל."

מה היית משנה בהתנהלות כלפי החיילים הבודדים?

"הייתי משנה את סכום המשכורת, שיתנו אחת יותר גבוהה, להמון חיילים בודדים אין מספיק כסף, הם נותנים המון מהזמן שלהם ומעצמם ונשארים בלי כלום. הייתי רוצה שיתנו גם יותר זמן חופשי לחיילים, למשל בשביל לסדר סידורים, לעבוד…"

אם היית יכול לחזור אחורה, עדיין היית מתגייס?

"כן, אני חושב שתרומה למדינה היא ערך עליון למרות הקשיים."

יש לך מסר לשאר החיילים הבודדים? אלה שנמצאים לפני גיוס? "המסר שלי הוא שילחמו על הזכויות שמגיעות להם ולא יוותרו מול המערכת."

צילום: דנה כהן

המצב שבו החיילים הבודדים נמצאים הוא לא פשוט, הם מקבלים הטבות ועזרה מהמדינה אבל השאלה העיקרית היא- האם זה מספיק? אפשר להבין כי זה לא באמת מספיק, המון חיילים בודדים שותקים ונאלצים לוותר על פעולות יום יומיות פשוטות בלית ברירה. הרצון שלהם לתרום למדינה מתגבר על הקשיים הללו, וכמו שהם בוחרים לעזור ולשמור עלינו כך צריך לעזור ולשמור עליהם.

אנו קוראים לכם לקום ולעזור כל אחד בדרכו שלו, אולם התמיכה העיקרית אמורה לבוא מהמדינה אבל אם יש ביכולתכם לתרום קצת למענם- כל תרומה מבורכת!

בגדים שאין בהם שימוש או ארוחות חמות, הם ישמחו לקבל כל תרומה שתוכל לסייע להם.

עזרו לנו להפיץ את המסר, הם החיילים שלנו, אלה ששומרים עלינו כדי שנוכל לישון בכל לילה בשקט, צריך לתת להם יותר, הם ראויים לכך.

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page