top of page

לצאת מהלחץ


בתמונה ניתן לראות את הסיגריה שצבועה בורוד ומסמלת את ה"עולם הטוב" שמנסים למכור לנו כאשר אנו נתונים ללחץ חברתי, ומצד שני, את העשן השחור שמסמל את ה"דבר הרע" שבעישון.

בטוח יצא לכם לשמוע את החידה "מי שהיא אצלו לא רוצה אותה, ומי שאין לו אותה משתוקק לה", התשובה שלנו על חידה זו היא התמכרות. התמכרות - מושג גדול הכולל בתוכו שלל משמעויות. היא קיימת כמעט בכל דבר בחיינו, אפשר למצוא אותה בכל הקשר, היא יכולה להשתייך לשתיית משקאות מתוקים כמו קולה ואכילת ג'אנק פוד בלבד ומצד אחר לשימוש בסיגריות, סמים ואלכוהול.

בני נוער ברובם, מחפשים חוויות חדשות, ריגושים ובוחנים את סקרנותם. כתוצאה מכך, הם מקדישים חלק מזמנם בחיפוש אחר דבר זה. סיגריות, נרגילה, סמים ואלכוהול הם מהמוכרים ביותר בתחום. הם קלים להשגה ונגישים מאוד לבני הנוער.

כמו כן, ישנם גם עוד סוגים של התמכרויות המוכרות לנו יותר בחיי היומיום, שוקולד וממתקים המשתייכים לאכילת ג'אנק, משקאות אנרגיה, קולה וקפה הלוקחים חלק מהתמכרות לקפאין, צפייה ממושכת בטלוויזיה ושימוש במכשיר סלולרי הינם התמכרות לטכנולוגיה, למהירות הזמינה ביותר בימנו.

כל אחת מההתמכרויות משפיעה בצורה אחרת מהשנייה, אם בבריאות הגוף או בבריאות הנפש.

היא יכולה להוביל אותך למצב של אובדן חושים, אשליות ופגיעה בעצמך ובאותה נשימה, לגרום לך לתחושת עליונות כלומר להרגיש "טוב עם עצמך" ולרצות את הדחפים שלך. "המכורים" אינם מבינים את המשמעות של שימוש בצורה חוזרת ועקבית באותו דבר.

הם לא מודעים להשלכות, למה שיקרה רגע אחד אחרי ההנאה.

למשל, שתיית קולה או קפה בצורה מרובה יכולה לגרום לעיכוב ועצירת הגדילה, בעיות שיניים ולחץ דם גבוה. עישון ניקוטין באופן קבוע יכול לגרום לסרטן ומחלות נשימתיות.

השלכות אלו ואחרות יכולות לעיתים לסכן חיי אדם.

בחרנו להציג את ההתמכרות הנפוצה ביותר בגיל הנעורים - סיגריות. לשם כך, פגשנו אביב, נער בן 18 הנוהג לצרוך סיגריות בצורה יומיומית. אביב טוען "התחלתי לעשן בגיל 15 מטעמי לחץ חברתי, אני מצטער על זה עד היום".

עלתה השאלה האם הנער מנסה להיגמל מעישון הסיגריות? בתגובה אמר "אני רוצה להפסיק אבל זה קשה, התרגלתי שזה מרגיע אותי, זה זמין לי תמיד וזה סוג של בריחה מהמציאות בשבילי".

רצינו להבין כיצד ההתמכרות משפיעה בצורה פיזית על חיי הנער המעשן ובאופן מפתיע ענה אביב : "בשונה מרוב המעשנים בגיל שלי, אני מתאמן ומתאמץ בשביל הבריאות שלי, שלא תחשבו, זה ממש לא קל ופשוט, אני יכול לרוץ גג 10 דקות וזה הרבה פחות ממה שיכולתי לפני שהתחלתי לעשן".

לפי אביב, ההתמכרות בצורה הנפשית היא טובה : "העישון מרגיע אותי שאני קצת עצבני או עצוב, הסיגריה זורקת אותי למין מקום בטוח, משלה אותי. אבל לא אשקר, לפעמים זה גם נחמד וזורם כשנפגשים עם חברים, יושבים ביחד ומעשנים, זה מלכד ומחבר את כולנו".

שאלנו, מה היית ממליץ עבור בני הנוער המחפשים ריגושים ומגיעים דרך כך לסיגריות? אביב סובר "אל תיפלו ללחץ חברתי אף פעם, זה יהרוס לכם גם את הבריאות וגם את עמוד השדרה שלכם. כלומר, אל תעשו מה שאתם לא בטוחים בו ב100%" הוסיף גם "תחשבו גם צעד אחד קדימה, האם אתם מוכנים לסכן את הבריאות שלכם בשביל כמה "שכטות"? אני בטוח שאם הייתי יכול לחזור אחורה, לא הייתי עושה את זה".

ביקשנו מאביב לסכם את הראיון שלו בכמה מילים, נדהמנו לראות עד כמה התמכרות לסיגריות בפרט יכולה להוביל בן אדם להצטער על דברים שעשה : "הראיון גרם לי קצת להתערער ואני לא בטוח אם אלך עכשיו לעשן, אבל מחר כן ועוד שעה גם כן, כי ההתמכרות הזאת זה משהו שאי אפשר לצאת ממנה, זה כיף בהתחלה ואולי אתה מרגיש קצת "גבר" ליד כולם אבל האמת אני יודע שזה הורג אותי לאט לאט".

שוקולד. אולי זה נשמע קצת מצחיק אך יכול להיחשב כהתמכרות לכל דבר. יהב, נערה בת 19, שאכילת שוקולד זאת פעולה שאותה מבצעת בצורה יומיומית, עם הזמן הפך דבר זה להרגל ממכר מאוד. "בבוקר - לחמנייה עם שוקולד, בצהריים - כמה קוביות או חטיף שוקולד מסוים ובערב - אני כבר מתפרעת, עוגת שוקולד לפני השינה זה כבר חובה בשבילי".

האם את חושבת שצריכת השוקולד שלך בריאה בעינייך? "אני מודעת לכך שכמות מוגזמת של שוקולד זה לא דבר בריא ולמרות זאת אני עדין אוכלת כמות כזאת של שוקולד".

אם הנך מודעת לחוסר הבריאות שבדבר, האם את חושבת שאת יכולה למתן את צריכת השוקולד שלך? "אני יודעת שאני צריכה להפחית בצריכה שלי לשוקולד אבל השוקולד חזק ממני".

אילו טיפים את יכולה לתת לעצמך ולמכורים כמוך בשביל להפחית ולשמור על אורך חיים בריא? "אני חושבת שכדאי לעשות תפריט מסודר ופעם אחת ביום אפשר לקנח עם שוקולד".

למרות מצבי ההתמכרויות הרבים, תמיד ניתן לטפל ולהתמודד עם הקשיים של ההתמכרויות.

השאלה הנובעת מכך - כיצד אנו יכולים להתמודד עם התמכרויות כאלו ואחרות?

ישנן המון דרכים להיגמל מהתמכרויות, הדרך הראשונה והעיקרית היא הפסקה מוחלטת של השימוש באותה ההתמכרות. דרך נוספת העוזרת להיגמל היא לקיחת תחליפים לאותו הצורך שאנו קוראים לו "התמכרות".

למשל, להפחית בסיגריות ולהחליף במסטיק, וכך לאזן לאט לאט את אותה התמכרות. פעם הבאה שאתם נקלעים למצב שבו אתם רוצים לצרוך את אותה ההתמכרות, תחשבו פעמיים ותזכרו בהשלכות של אותה ההתמכרות.

אומרים במידה!

* ג'אנק פוד - מושג סלנגי למזון לא בריא, בעל ערך תזונתי נמוך ולרוב מלא בשומנים, סוכרים, מלחים וקלוריות.


bottom of page